Štirikolesniki – kaj so in kako jih izbrati

Štirikolesniki so znani po kraticah ATV ali UTV in so namenjeni terenski vožnji. Prvenstveno so bili narejeni kot delovni stroji za lovce, gozdarje, kmete in vojsko. Velikokrat jim rečejo tudi quad. Ni pa nujno, da imajo samo štiri kolesa, so tudi taki, ki jih imajo šest ali osem, odvisno od namena. Štirikolesniki izgledajo kot majhni traktorji, ki so kombinirani z motorjem. Na našem trgu so kakovostni štirikolesniki kar pogosta izbira in so k nam prišli iz Amerike ter Japonske.

Ali se lahko štirikolesniki uporabljajo na cesti?

Definitivno štirikolesniki niso namenjeni za cesto, sploh ne za asfalt in niti niso opremljeni za vožnjo v prometu, zato ponekod niso dovoljeni. Večino se jih ne da registrirati, zato jih po cesti ne smete voziti. So pa odlični za gozdne ceste in divji teren s klanci ter ovirami, ki jih nekateri kakovostni štirikolesniki premagajo z lahkoto.

Vendar imamo vesele novice, nekateri modeli se zadnje čase že dajo atestirati, kar pomeni, da se z njimi lahko vozite tudi po cesti. Vendar, pozor, quadi niso varni za vožnjo po asfaltu in niso stabilni. Izdelani so tako, da so stabilni na neravnem terenu, zato jih na asfaltu lahko vrže iz ovinka pri divji vožnji, saj je njihovo podvozje drugačno od cestnih vozil. Ponavadi se da atestirati tista štirikolesna vozila, ki so namenjena rekreaciji in zabavi. Vsekakor velja prej pred nakupom preveriti pri proizvajalcu za vsak model posebej, ali je to možno.

Kdaj so se quadi pojavili pri nas?

Dejansko so štirikolesniki na naših tleh že od začetka devetdesetih prejšnjega stoletja. Takrat sta bila Suzuki in Honda proizvajalca, ki sta izumila bolj varne štirikolesnike, ki se niso toliko prevračali, kot je bilo to prej in so bili marsikje zaradi tega prepovedani. Ta vozila imajo še danes pogon na vsa štiri kolesa. Vklopi pa se lahko tudi reduktor za terenski prenos moči za premagovanje ovir v naravi.

Kakšna je razlika med ATV-ji in UTV-ji?

ATV-ji so namenjeni predvsem za neraven teren torej za vožnjo po naravi in divjini. Zato imajo tudi velike gume, ki so napihnjene zaradi vožnje po neravnem terenu. Najbolj pogosti so taki s štirimi kolesi. Jih imajo pa lahko tudi več. ATV-ji so podobni motorjem na štirih kolesih. Ravno tako se upravljajo s podobnim krmilom, kot ga ima motor.

Njihov motor ima delovno prostornino okoli 1000 ccm, zato lahko dosežejo visoko hitrost, skoraj 300 km na uro. Ti Quadi imajo največkrat dva sedeža in sicer enega za drugim kot na motorju. Nekateri imajo tudi sedeže enega ob drugem ali celo več sedežev, če so večji in namenjeni delu na terenu. Cene zanje so zelo različne od modela do modela in se gibljejo med 500 in 15000 Evri, lahko pa tudi več. Če potrebujete štirikolesnik za rekreacijo in zabavo, potem vam svetujemo, da nabavite ATV-ja. Če ste začetnik, kupite šibkejšega, da se ga navadite voziti. Zanj boste odšteli največ tisočaka ali pa tudi pol manj, odvisno je od modela.

UTV-ji pa so štirikolesniki, ki so namenjeni delu na terenu, na kmetiji, v gozdu in podobno. Dejansko gre za delovne stroje, ki so kot traktorji, le da bolj okretni in manjši, čeprav so nekateri kar velike zverine. Če boste kupovali UTV-ja za delo, potem glejte, da bo imel dovolj močan motor za vleko prikolice in tovora, da boste z njim zadovoljni. Nanj se lahko priklopijo različni pripomočki za delo na kmetiji in v gozdu ter tudi plug. UTV-ji imajo ne samo reduktor, ampak tudi brezstopenjski menjalnik, ki pripomoreta k temu, da se lahko premagajo strmi in neravni tereni z ovirami.

Kako voziti štirikolesnike?

Štirikolesniki imajo zelo kratko medosno razdaljo kar pomeni, da jih ni lahko voziti, saj niso zelo stabilni. Treba je pridobiti občutek, koliko dodati plina in do kje zmorejo opraviti svoje delo. Zato se prej pozanimajte, kateri model kaj zmore in čemu je namenjen, da ne boste od njega zahtevali preveč.

UTV-ji so dosti težji in jih je tudi težje voziti kot športne ATV-je. So pa slednji dosti hitrejši od delovnih strojev. Zaradi togega podvozja in osi je treba te stroje voziti počasi v ovinkih in previdno. Tudi reduktor se uporabi le takrat, ko je nujen. Hibridi med obema modeloma pa imajo nižje težišče in so bolj stabilni ter enostavnejši za upravljanje. Lahko pa da nimajo reduktorja.